Budowa domu a plan zagospodarowania przestrzennego

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego podejmowany jest w formie uchwały rady gminy, a jego celem jest określenie przeznaczenia, warunków zagospodarowania oraz zabudowy terenu. Innymi słowy stanowi on podstawę planowania przestrzennego w gminie.

W planie wskazane jest także rozmieszczenie inwestycji celu publicznego. Za jego pomocą organ gminy może również dokonać zmiany przeznaczenia poszczególnych rodzajów gruntów. Plan, jako akt prawa miejscowego, wpływa na kształtowanie i sposób wykonywania prawa własności nieruchomości. Składa się z części tekstowej, czyli uchwały, oraz graficznej będącej załącznikiem do uchwały.

alarm w domu

Cześć tekstowa powinna czynić zadość wymaganiom przewidzianym dla aktów prawnych i zawierać podstawę prawną, przepisy merytoryczne szczegółowe i ogólne, oraz informację wejściu w życie planu. Część graficzna natomiast jest rysunkiem wykonanym z reguły w skali 1:1000, na kopii mapy zasadniczej, lub w przypadku jej braku na kopii mapy katastralnej. Określa granice obszaru, który objęty jest danym planem, granice administracyjne, linie rozgraniczające poszczególne tereny oraz oznaczenia tych terenów, linie zabudowy, granice obiektów i terenów chronionych oraz ich oznaczenia, obszary stref ochronnych i terenów zamkniętych.

Dokładne zapoznanie się z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego powinno odbyć się jeszcze przed zakupem działki pod budowę domu. Pozwoli to ustalić, czy na danym gruncie można postawić budynek o przeznaczeniu mieszkalnym, a także co w przyszłości będzie znajdowało się w jego pobliżu. W planie określone jest bowiem przeznaczenie konkretnej działki, i możliwa forma zabudowy (np. wolnostojąca, szeregowa, czy bliźniacza).

Ponadto PZG reguluje następujące kwestie:

– jaki rodzaj budynku można postawić na danym terenie, włącznie z określeniem jego rodzaju, wysokości i gabarytów, a także innych danych technicznych,

– powierzchnię działki jaka może zostać zabudowana,

– czy w budynku będzie można prowadzić działalność usługową, czy jedynie małą działalności w domu,

– czy w pobliżu w najbliższym czasie powstanie supermarket, droga szybkiego ruchu czy inna inwestycja celu publicznego,

– czy działka leży poza obszarem zagrożonym zalaniem, czyli tzw. terenem zalewowym,

– czy działka nie leży na obszarze objętym ochroną, na którym obowiązuje częściowy lub całkowity zakaz zabudowy,

– jak w przyszłości zostanie ukształtowany przebieg ulic, dojazd do działki, czy będą to drogi utwardzane, jak określone są linie zabudowy.

Uzyskanie pozwolenia na budowę domu uzależnione jest od tego, czy jego projekt spełnia warunki określone miejscowym planem zagospodarowania. Z uwagi na to, że ten akt prawa miejscowego może bardzo mocno ingerować w prawo własności, a tym samym i wygląd nieruchomości, z wyborem i kupnem projektu warto wstrzymać się do momentu zapoznania się ze wszystkimi warunkami zabudowy. Może się bowiem zdarzyć, że określi on takie szczegóły jak kąt nachylenia czy rodzaj pokrycia dachu, konieczne jest więc dostosowanie projektu domu do wskazanych w planie danych.

Jeśli natomiast regulacje uchwały są wyjątkowo niekorzystne dla osoby, która już działkę posiada i planuje przeznaczyć ją pod zabudowę domu, może ona wnieść uwagi do planu, którego gotowy projekt każda gmina ma obowiązek udostępnić do wglądu co najmniej na 21 dni. Data udostępnienia powinien zostać ogłoszony nie później niż 7 dni przed, a ogłoszenie musi zawierać także określenie terminu do wnoszenia uwag, nie krótszego niż 14 dni od zakończenia okresu udostępnienia planu. W tym wypadku nie ma przepisowego obowiązku wykazywania interesu prawnego osoby, która uwagę zgłosiła, jednak jest to zawsze dodatkowy argument za jej pozytywnym rozpatrzeniem. Decyzja o uwzględnieniu uwag należy do wójta i nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego.

Zmiana PZG możliwa jest także na wniosek właściciela nieruchomości, czy innej osoby posiadającej w tym interes prawny. Procedura zmiany planu różni się od procedury uchwalenia jedynie sposobem jej inicjowania. W rzeczywistości zmiana planu zagospodarowania przestrzennego skutkuje uchwaleniem nowego planu, który w chwili wejścia w życie zastępuje dotychczasowy.

Wniosek o zmianę kieruje się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, który prowadzi rejestr planów miejscowych oraz wniosków o ich sporządzenie lub zmianę. Znaleźć się w nim powinny:

– imię, nazwisko lub nazwa oraz adres osoby wnioskującej,

– przedmiot wnioskowanej zmiany oraz określenie jej zakresu,

– wskazanie nieruchomości budynkowej lub gruntowej, której wniosek dotyczy, z uwzględnieniem jej rodzaju,

– kopię lub wyrys aktualnej mapy ewidencyjnej lub zasadniczej, na której oznaczony jest budynek lub grunt określony we wniosku.

Przepisy nie wskazują terminu do rozpatrzenia wniosku, jednak z uwagi na złożoność czynności jakich musi dokonać organ gminy w przypadku uznania zmiany za konieczną, powoduje, że jest to procedura długotrwała.

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a jej integralną częścią jest załącznik graficzny, który przedstawia obszar objęty projektem nowego planu.

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.